Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A DALAI LÁMA

 

Alaptanítások a buddhizmus iránt érdeklődő, de abban nem jártas laikusok számára is.

Őszentsége bölcsessége és határtalan szeretete révén bensőséges kapcsolatban áll a természet erőivel, melyek környezetünkben működnek.

A Dalai Láma imádkozik Őszentsége ez alkalommal a buddhista tanítás témáját is úgy választotta meg, hogy az a buddhizmus iránt érdeklődő, de abban nem jártas laikusok számára is érthető legyen, s eredeti, tiszta forrásból táplálkozó alaptanításokat tartalmazzon. Így a laikus érdeklődőknek is módja nyílik megismerni Buddha legfontosabb tanításait, s képet kapni a tibeti buddhizmus gyökereiről.

Őszentsége évek óta rendszeresen tart előadásokat és ad buddhista tanításokat a nyugati országokban. Ezek a programok rendszerint két részre vannak bontva: a buddhista elméletben nem jártas laikus közönségnek szóló úgynevezett „nyilvános tanítás”-ra és a buddhista fogalmakban, gyakorlásban jártasabbaknak szóló „buddhista tanítás”-ra. Ezeket rendszerint kiegészíti egy, a tibeti buddhista hagyomány és gyakorlás szerves részét képező speciális esemény, a „meghatalmazás”, vagy „áldás”.

Tanítás

Őszentségét, a Dalai Lámát a buddhisták buddhaként tisztelik. Szemükben ő megvilágosult, szent ember, aki napjaink kimagasló szellemi nagymestere, a Belső Ösvény legmagasabb tanításainak birtokosa és megvalósítója. Bölcsessége és határtalan szeretete révén közvetlen, bensőséges, mélységes kapcsolatban áll a természet erőivel, melyek a külső környezetünkben és bensőnkben – testünkben, lelkünkben, szellemünkben – működnek.

Amikor tanít, a Megvilágosult Egyetemes Bölcsesség-Tudatot használja, ezért képes személyesen megszólítani minden egyes hallgatót, azon a módon és szinten, amely egyéni adottságainak legjobban megfelel. Aki figyelmesen hallgatja szavait – nemcsak eszével, hanem nyitott szívvel is –, lehetőséget és erőt kaphat ahhoz, hogy mélységes felismerésekhez jusson önmagáról és a világról, és ott, azon a szent helyen új, gyümölcsöző alapokra helyezze az életét. Ennek nem feltétele, hogy a hallgató buddhista legyen. Mindenki a saját szellemi, lelki, vallási útja által adott módon értelmezheti és hasznosíthatja útmutatásait, melyek a legmélyebb, egyetemes emberi, vallások feletti értékeket tárják fel.

Áldás

A Dalai Láma megáld egy gyermeket Amikor Őszentsége áldást ad, tökéletesen azonosul legbensőbb természetével, a Szeretet és Együttérzés Buddhájával, akinek ő a megtestesülése. Ebben az állapotban, amely a végtelen szeretet természetes és kifogyhatatlan áradása, rendkívüli pozitív hatást gyakorolhat mindazok lelkére, akik a szeretetét nyitottsággal és őszinte odaadással fogadják. Az áldáson résztvevők nyitott szíve és Őszentsége Bölcsesség-Tudata eggyé olvadhat a legmélyebb szintű bizonyosság, szabadság és boldogság tapasztalatában. Vannak, akik ezt a lelki-szellemi találkozást erőteljes élmény kíséretében élik meg, de vannak olyanok is, akik egyszerűséget, nyugalmat éreznek. Az áldást minden résztvevő megkapja, függetlenül az érzésektől. Sokak számára az áldás felismeréseket hoz, tisztább fényben látják önmagukat és az életüket.

Az áldás alkalmával átélt élményektől függetlenül az ilyen mélységes találkozás Őszentségével maradandó és mélyreható lenyomatot hagy maga után a szellem legmélyebb, tudattalan alaprétegében. Ez a lenyomat a megvilágosodásunk magva, amely a közeli vagy távolabbi jövőben kifejti hatását. Ez hasonlatos egy mag elültetéséhez, amely a földben töltött rövidebb-hosszabb idő után egyszer csak kikel és végül gyümölcsöt hoz. A magot életről-életre visszük magunkkal és végeredményben elvezet bennünket a tökéletes boldogság, szabadság, szeretet és bölcsesség állapotának beteljesüléséhez, amely legbensőbb igaz természetünk megvalósulása.

Az áldás egyetemes természetű, mindenki részt vehet rajta, vallástól és világnézettől függetlenül. Az egyetemes emberséget szólítja meg bennünk a legbensőbb, legmélyebb szinten. Felkelti és megerősíti legalapvetőbb természetünket, amely a feltétel nélküli jóság és az igaz emberség.

Nyolc vers a szellem képzésére

Gese Langri Tangpa
1
Eltökélten, hogy a mindent adó ékkőnél is
értékesebb legmagasabb célt
elérem az összes lény javának szolgálatára –
tartsak mindenkor nagy becsben minden lényt!
2
Találkozzak bárhol bárkivel,
tekintsem magam mindenkinél alacsonyabbnak,
és szívem legmélyéből, tisztelettel
tartsak mindenki mást fölöttem állónak!
3
Vizsgáljam elmém minden cselekvésem közben,
s amint zavaros gondolataim s érzelmeim támadnak,
szembenézve velük szilárdan, hárítsam el azokat,
mert rám és másokra is bajt hoznak!
4
Ha bármikor vétkektől és szenvedéstől terhelt
bántó jellemű lényeket látok,
tekintsem őket ritkán talált értéknek,
mintha csak drága kincset leltem volna!
5
Ha mások, irigységből fakadóan,
igazságtalanul bántanak, rágalmaznak s gúnyolnak,
vállaljam magamra a vesztést,
s a győzelmet nekik adjam!
6
Ha valaki, akinek segítséget nyújtottam,
vagy akiben erősen bizakodtam,
szerfelett fájdalmas módon bántalmaz,
tekintsem még őt is becses tanítómnak!
7
Röviden: közvetlenül s közvetve ajánljak fel
minden jótéteményt s örömet a lényeknek – mint anyáimnak1 –
és vállaljam csendben magamra
minden szenvedésüket és fájdalmukat!
8
Mindezen cselekedeteim a nyolc világi aggály
szennyétől érintetlenek maradjanak,
s felismerve az összes dolog merő téveszme voltát,
kötődéstől mentesen, minden béklyómtól szabaduljak!

A Nyolc vers a szellem képzésére első hét versszaka a belső ösvény módszer oldala kiművelésének gyakorlataival foglalkozik. Ezek az együttérzés, az egyetemes segítőkészség, a törekvés a tökéletes felébredettség buddha állapotának elérésére stb. A nyolcadik versszak azokkal a gyakorlatokkal foglalkozik, melyek az ösvény bölcsesség oldalának kiművelésére irányulnak.

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.